1701
Máme radost, článek se vám líbí.
Už si ho přečetlo 1701 lidí, buďte další
20.05.2016

Zpátky do pravěku

Dnešní počítačové hry téměř dokonale simulují realitu. Dech beroucí grafika a strhující děj však také nějak začínaly. Ohlédnutí pár desítek let působí stejně úsměvně jako ohlédnutí za vývojem počítačů jako takových.

Ta úplně první, z roku 1947, se hrála na osmi katodových trubicích. Mířením střely na cíl se američtí autoři inspirovaly nejspíše válečnými radarovými displeji. Zlatý věk však nastává až v sedmdesátých letech – a to jen pokud mluvíme o americkém kontinentu. U nás jsme si museli počkat až do roku 1989. V šedesátých letech se programovalo především díky univerzitním serverům, neboť počítače nebyly příliš dostupné. Jednoduché hry velmi rychle upadaly v zapomnění, nicméně posunuly kupředu vývoj herních automatů, jejichž boom nastává právě v sedmdesátých letech. Nolan Buschnell se nejprve setkal s neúspěchem své hry Computer Space; neuspokojivé finanční ohodnocení her dalších ho vedlo k založení vlastní společnosti Atari. Už jedna z jeho prvních her Pong se stala naprostou legendou. Simulace tenisu pro dva hráče s velice jednoduchou grafikou v podstatě odstartovala herní průmysl. Centra s arkádovými automaty se střílečkami a automobilovými závody se staly důležitým místem pro socializování tehdejších teenagerů. 

Poptávka rostla, nabídka se jí snažila vyhovět. Spolu s tím se však rozvíjely i osobní počítače. Utopický rok 1984 se arkádám stal osudným, i když si dodnes drží určitý půvab a najde se dostatek nostalgických příznivců. Po zlatém věku arkád nastává doba osmibitová. Přesně s tak velkým rozhraním operovaly tehdejší hry. Základní barvy a jednoduché herní principy fungovaly i na oblíbených herních konzolích. Roku 1980 vzniká v Japonsku kultovní hra PacMan - žluté kolečko prochází bludištěm, sbírá potravu a snaží se prchnout před čtyřmi barevnými duchy. Autor považoval ostatní hry za příliš násilné, a navíc chtěl vytvořit hru, která by bavila i dívky.

Přelomovým se stal Prince of Persia: přínos spočíval v tehdejší věrohodnosti pohybů postaviček. Jordan Mechner je totiž vytvářel pomocí videonahrávek svého mladšího bratra. Taková simulace je dnes ostatně běžnou praxí. Ačkoliv hra vznikla ve Spojených státech, úspěchu se dočkala především v Evropě a Asii. Krásnou princeznu zajme zlý vezír, a náš princ má pouze hodinu na to, aby ji zachránil. Ve 12 úrovních na něj čekají vezírovi přívrženci, kostlivci a další nástrahy.

O rok později vzniká počítačová verze Solitaire, jež se stává standardní výbavou operačního systému Windows. Karetní hra přenesená na monitor se rovněž těší velké oblibě dodnes. Ruku na srdce, kdo z nás si k ní občas během pracovního dne neodskočil?

Přidat nový komentář

×

    Nemělo by vám uniknout

    06.09.2021

    Vzdělávání pro učitele – e‑learningy o internetové bezpečnosti s novými tipy do výuky

    V rámci projektu Kraje pro bezpečný internet vytváříme e-learningové kurzy nejen pro učitele, ale i pro rodiče, děti nebo sociální pracovníky. Všechny tyto kurzy procházejí pravidelnou aktualizací,…

    09.06.2021

    Jak influenceři ovlivňují naše děti?

    Každý z nás má své hrdiny a idoly, kteří na něj působí a ovlivňují jej. Ať již se jedná o módní trendy, používaná slova nebo názory. Za našeho dětství to byli především herci a zpěváci. U dnešní…

    29.12.2020

    Víte, jak od ledna na drony?

    Pro majitele dronů začínají od 1. ledna platit nová pravidla. Pro většinu pilotů představuje největší změnu povinná registrace a označení jejich stroje. Mění se však i další pravidla pro létání.

    02.11.2020

    Váš balíček čeká… A podvodníci s ním!

    V posledních dnech se v České republice začala šířit další vlna podvodných zpráv, tzv. phishingu. Tentokrát jsou tyto zprávy se zneužitým logem České pošty a snaží se v uživatelích vzbudit dojem, že…