Mobilními aplikacemi se šíří reklamy na nelegální sázky
V mnoha aplikacích zobrazujících reklamy lze snadno narazit na reklamy lákající na nelegální sázkové hry. Na české uživatele míří hned několik pestrobarevných reklam na aplikace slibující vysoké výhry.
Na reklamy, které často obsahují např. ukázky příchozích plateb včetně loga českých bank, výběry tisícikorun z bankomatů nebo pohádkový život po výhře, lze narazit nejen ve hrách, ale i ve vzdělávacích aplikacích (např. Duolingo), stejně jako v reklamách na Instagramu.
Přístup k těmto hrám by správně neměl být vůbec možný, přesto není problém, si je nainstalovat, začít hrát a přicházet o peníze. Jmenovat můžeme např. aplikace 777 Jacks, Honey Gold, Joker Love nebo Radical Bonus. Jak se zdá, českou vládu i Google nechávají tyto reklamy klidné.
Přístup k nepovoleným hazardním hrám měl znemožnit zákon o hazardních hrách, který pro poskytovatele připojení zavedl povinnost blokovat stránky nelegálních provozovatelů. Jak se však ukazuje, na seznamu zakázaných stránek Ministerstva financí se objevují pouze webové adresy, nikoliv mobilní aplikace, přes které se ke hrám ve finále dostane mnohem více lidí. Na naše upozornění zaslané Generálnímu ředitelství cel, které by mělo na podobné hry dohlížet, jsme nedostali žádnou odpověď.
Podle pravidel by se hazardní hry neměly na Google Play vůbec objevit. Přesto není problém se k nim dostat a to dokonce ani pro děti. Aplikace příliš aktivně neodstraňuje ani Google, na kterém zůstávají dostupné i několik týdnů poté, co na ně upozorníte. Podle hodnocení PEGI mají tyto sázkové hry často limit 12 let, lze se však setkat i s PEGI 3 (např. Golden Gain era nebo Joker Love). K instalaci těchto her se tak mohou snadno dostat i děti, kterým rodiče nastavili na mobil kontrolu a omezení přístupu k nevhodným aplikacím. Omezení v podobě dosažených 18 let lze najít až v podmínkách aplikace, přičemž zadané datum narození není prakticky nijak kontrolováno (trochu kuriózní však je, že podle automatické kontroly Vám nemůže být více než 100 let).
Jednotlivé aplikace s hazardními hrami i reklamy se poměrně rychle mění. Sotva jedny z Google Play zmizí (v minulosti např. AlwaysWIN nebo Ruby World), už se na jejich místech objeví nové. Jejich společným znakem bývá, že se sice formálně tváří, jako by pocházely od různých individuálních vývojářů (např. Jennifer Theiss, Jay Thummar nebo třeba Magiz Lasos), ve skutečnosti však odkazují na profesionální aplikace firem (např. Slottica) sídlících na karibském ostrově Curacao.
Dalším společným prvkem těchto podvodných aplikací bývají uživatelské recenze. Vedle negativních hodnocení by pro nás měly být varováním i přehnaně pozitivní zkušenosti pocházející téměř výhradně od autorů s cizokrajnými jmény, jejichž čeština je však dost krkolomná (např. Konzistentní vítězství, nejen další hra, který se stará o nákup žetonů … vám dává spravedlivou šanci vyhrát …). Podobně jako v některých dalších případech bychom se ani u těchto aplikací neměli řídit vysokým počtem hvězdiček. Ten je totiž dán nízkým počtem recenzí pocházejících navíc od smyšlených autorů.
Až se ve Vaší aplikaci opět objeví reklama na snadné zbohatnutí, nepodlehněte lákadlu snadno vydělaných peněz. Jak se totiž ukázalo např. u aplikace Big Hammer of Awards, podvodníkům není cizí v reklamách ani lákat na vstupní bonus zdarma, který je však podmíněn vkladem.