Kdo jsou youtubeři a proč je děti sledují?
Youtubeři jsou fenoménem dnešní doby. Vaše ratolesti určitě nejméně jednoho znají. Kdo jsou ale novodobé celebrity a proč jsou u dětí tak populární?
Když se řekne youtuber
Zjednodušeně řečeno jsou youtubeři obvykle mladí lidé, kteří pravidelně (několikrát týdně) natáčejí videa, v nichž veřejně prezentují svůj život, své názory na aktuální témata i své životní postoje. Ta pak zveřejňují na portálu YouTube. Přidanou hodnotou pro diváky je autenticita videí, na niž jsou velmi citliví. Když se některý youtuber od skutečnosti odchýlí a ukáže se, že třeba v něčem lhal nebo něco podstatného zamlčel, doplatí na to obvykle rapidním poklesem fanoušků.
Pro řadu youtuberů, dokonce i u nás v Česku, je youtubing neboli prezentování videí na internetu hlavním zdrojem příjmů. Placeni jsou jak z reklam, jež se zobrazují u videí, tak také z reklamy, kterou si u nich zaplatí komerční firmy za propagaci svých produktů ve videích. Někdy jsou to i statisíce. Taková forma prezentace výrobků má totiž mnohem větší dopad než klasická reklama v televizi či na internetu.
Co říkají vědecké studie
Demografická studie, kterou cituje americký web The Oddysey Online, říká, že většinu diváků YouTube tvoří lidé mezi 18 až 30 lety věku. Podle této studie teenageři u youtuberů hledají hlavně výjimečnost a jejich osobní zapojení, díky čemuž se k nim mohou vztahovat snáze než třeba ke zpěvákům či hercům. I proto jsou youtubeři třeba v USA populárnější než klasické celebrity.
Klíčovou roli prý hraje to, že řada videí youtuberů začíná tím, jak se zblízka sami nahrávají na kameru kdesi v útrobách svého pokoje, což automaticky vytváří pocit propojení, kdy se divák domnívá, že je pro youtubera důležitý.
Na co děti upozornit
Děti by si měly uvědomovat, že youtubing je zejména pro známější tváře práce jako každá jiná a že youtuber propagující nějaký produkt, koncert či lokalitu tak obvykle činí za finanční odměnu. Dále by děti měly vědět, že někteří youtubeři v honbě za co největším počtem sledujících často překračují nejen hranice slušného chování, ale někdy i zákona. Na rozdíl od vašich potomků jsou ale za takové jednání často dobře placeni.
Rodiče by své ratolesti měli také upozornit, že ne vše, co se ve videích děje, je realita. Jak lze jednoduše lidi videem obelhat, ukázal třeba u nás velmi populární Kamil Bartošek známý jako Kazma, jenž loni zinscenoval video z šaten ruského týmu na mistrovství světa v hokeji v Moskvě. A konečně, pokud rodiče mají doma nějakého začínajícího youtubera, je vhodné si připomenout zásady bezpečnosti, které platí i pro blogování.