Influenceři
Influenceři – slovo, které dospělí často nejsou schopni ani vyslovit, ale jejich děti znají kromě správné výslovnosti i konkrétní jména, která si pod tímto označením představit. Influencer je obecně řečeno člověk, který má vliv, kterého jeho fanoušci chtějí následovat, chtějí být jako on.
Nejvíce influencerů najdeme na populárních sociálních sítích YouTube a Instagram. Dělí se do několika skupin, nejčastěji podle typu obsahu, který zveřejňují, nebo podle počtu sledujících (followerů). S influencery se tedy můžeme setkat na kanálech zaměřených na krásu, vyrábění, hraní her nebo vaření. Největší nárůsty ale hlásí kanály zaměřené na dětské publikum. A nejde tu o pohádky ani písničky, ale o propagaci hraček, dětského nábytku nebo oblečení. Děti u sledování šílí nadšením, rodiče zoufalstvím.
Proč je trh tak zavalen influencery různé popularity i kvality? Protože u většiny z nich jde o peníze v první řadě. Každý začínající youtuber nebo instagramer doufá, že zrovna on se svou tvorbou zaujme publikum natolik, aby se tím mohl živit dřív, než dodělá střední školu. A ano, je to možné. Ale nepřijde to hned. Z čeho plynou influencerům jejich příjmy?
- Z reklamy na YouTube
- Ze spolupráce s firmami
- Z merchandisingu
Spolupráce s firmami je hlavním zdrojem příjmů každého většího influencera. Logika je jednoduchá. Firma se snaží propagovat svůj produkt nebo službu přes známého a oblíbeného člověka, který má svoji základnu věrných diváků. Diváci mu důvěřují, mají k němu vztah. A influencer tisícům až milionům lidí nabízí „něco fakt suprovýho“.
A kolik peněz si takovou reklamou mohou influenceři vydělat? To je různé. Ti menší se často spokojí s tím, že si mohou zdarma nechat zaslaný výrobek a sami ho používat. U větších ryb se částky za jednu zmínku o produktu či službě pohybují přibližně od 8 do 15 tisíc. Ti největší hráči na trhu si dokážou vydělat na spolupracích 100-300 tisíc měsíčně. Zahraniční hvězdy ale tuhle částku berou za jednu fotku.
Dalším způsobem, jak vydělat, je mít svůj vlastní merch. Tedy zboží, na kterém je vytištěno autorovo logo, fotka nebo podpis. Nejčastěji influenceři tisknou na trička, mikiny, hrnečky, náramky a jiné doplňky. Fanoušci si je pak kupují a přispívají tak svému oblíbenému tvůrci do kasičky.
A kdo patří v České republice na špičku mezi influencery? Podle serveru mzone.cz jsme v květnu 2020 nejvíce sledovali na Instagramu tahle jména[1]:
1. Petr Čech (2 mil.)
2. Leoš Mareš (1 mil.)
3. Silvie Mahdal (1 mil.)
4. Jirka Král (870 tis.)
5. Karolína Kurková (820 tis.)
6. Ben Cristovao (800 tis.)
7. Anna Šulcová (795 tis.)
8. Zuzka Light (770 tis.)
9. MenT (760 tis.)
10. Shopaholicnicol (734 tis.)
Znáte někoho z nich? Víte, jakého oblíbeného influencera mají vaše děti? Znáte jeho tvorbu? Zkuste se zeptat, klidně se od nich nechte i „dovzdělat“. Můžete tím otevřít další komunikační kanál, díky kterému se dozvíte, co a proč vaše děti zajímá. A možná přijdete na to, že i pokojíček ve vašem domě je takové malé nahrávací studio, ve kterém se sní sen o kariéře bohatého influencera…
[1] https://www.mzone.cz/instagram-top-10-ceskych-influenceru/