Proč nevěřit číslům zobrazeným na mobilu?
Povědomí o podvodných e-mailech, ve kterých se útočníci dokážou s větší či menší přesvědčivostí vydávat např. za banku, má stále více uživatelů. Mnozí zároveň vědí, že poměrně snadno lze podvrhnout i e-mailovou adresu. Stejná znalost však již bohužel nepanuje ohledně možnosti zfalšování telefonního čísla. Toho čím dál tím více zneužívají podvodníci, pro které tak není problém se vydávat za banku, ale i třeba i za Policii ČR.
Možnost zmanipulovat číslo volajícího je sice obtížnější, než změnit odesílatele e-mailu, pro podvodníky se však bohužel nejedná o významnější překážku. Jak upozorňuje Český telekomunikační úřad (ČTÚ), podvržení telefonního čísla (tzv. spoofing) se odehrává prostřednictvím manipulace s parametrem CLI (Calling Line Identification), prostřednictvím kterého se síťovou signalizací přenáší informace o telefonním čísle, z nějž je hovor realizován. Mnohé telefony pak k číslu dokážou přiřadit i jméno volajícího, což v uživatelích vzbuzuje ještě větší důvěru.
Podvodníci tento trik nejčastěji používají v případech, kdy se vydávají za falešné bankéře nebo policisty snažící se z lidí dostat peníze. Ať již prostřednictvím platby kartou nebo přes tzv. vkladomaty, kde jsou často deseti tisícové částky přeměněny na kryptoměny a rychle mizí ve světě. S podvrženými čísly jsme se setkali u podezřelých investičních platforem, které pro volání zneužívají telefonní čísla nic netušících českých uživatelů.
Podvodných telefonátů a především obětí, kteří často přijdou až o stotisícové částky, rychle přibývá. Počet útoků na klienty českých bank se za poslední dva roky zvýšil čtyřnásobně. U některých bank, např. FIO banky je nárůst ještě větší. Oběťmi se přitom stávají lidé ze všech sociálních vrstev.
Bránit se podvodníkům lze především vlastní opatrností. Prvním krokem je uvědomit si, že vedle e-mailu, může být podvržené i telefonní číslo a pokud se nám na displeji mobilu např. zobrazí Krajské ředitelství Policie Karlovarského kraje, nemusí se jednat o skutečného policistu. Základním pravidlem pak je do telefonu, prostřednictvím e-mailu, SMS či sociálních sítí nesdělovat informace o své platební kartě ani bankovních účtech. Vždy zároveň máme možnost zavěsit a zavoláním na kontaktní číslo banky si ověřit, zda tím, kdo nám před chvilkou volal, byla opravdu banka a zda skutečně hrozí zneužití naší platební karty. V některých případech pomůže též ověření telefonního čísla přes vyhledávač nebo např. službu "Vyhledat číslo" či "Můžu to zvednout".