Chraňte si soukromí i při dobrých skutcích
Nezveřejňovat příliš mnoho informací na sociálních sítích nebo ochránit jména zaměstnanců, patří u mnoha lidí i firem mezi standardní bezpečnostní návyky. Když však přijdou na pořad dne dobré skutky (ve firemní hantýrce skrývající se pod zkratkou CSR), mnoho těchto principů jde, věřme, že nevědomky, stranou.
Letošní ročník dobročinného běhu Teribear ukázal, jak snadné je na mnohá z těchto pravidel zapomenout a naopak, co vše lze o jednotlivých účastnících dohledat. Chcete se např. podívat, kolik toho již uběhla sama Tereza Maxová nebo ředitelka pořádající nadace Terezie Sverdlinová? Žádný problém! Stačí se podívat na tým "Nadace Terezy Maxové" a jeho jednotlivé členy.
Stejně snadno lze najít např. jména více než stovky zaměstnanců společnosti NET4GAS. U každého člověka pak můžeme sledovat, kolik toho daný den naběhal (či ušel) anebo vidět, kdo ve firmě patří k těm nejaktivnějším. Nyní si jen zkusme představit, jak snadno by šly tyto informace zneužít k sofistikovanému phishingovému útoku. Před sdílením informací o zaměstnancích na sociálních sítích ostatně varuje i Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Další firmy jdou ještě dále a snaží se zamezit např. zveřejňování jmen zaměstnanců včetně publikace jejich profilů na populární síti LinkedIn.
Pro ztížení identifikace konkrétní firmy je tak lepší jako název týmu zvolit obecná spojení jako např. Prostě běž, Báječné ženy v běhu nebo Výzva je naše heslo.
Veřejné sdílení úspěchů (a především neúspěchů) se může negativně projevit na vztazích v rámci firmy a třeba i obrátit proti tomu, kdo s danou akcí přišel a začal ostatní přesvědčovat, aby se přidali.
Z pohledu bezpečnosti a ochrany soukromí leží asi největší problém v doporučení nastavit v aplikaci Strava svůj profil jako veřejný a to přesto, že do Teribear se lze bez problémů zapojit i s čistě soukromým profilem. U veřejného profilu si totiž kdokoliv může zobrazit naše aktivity. Z nich lze pak např. poznat kde bydlíme, po jakých trasách a v jakých časech se pohybujeme.
Kapitolou samo o sobě je pak sdílení sportovních úspěchů, kdy někteří uživatelé (doufejme, že nechtěně) mohou prozradit jak své trasy, tak i bydliště. Jedním z příkladů nechť je následující příspěvek veřejně sdílený na Facebooku i s hashtagem #Teribear. Ke sdílení na Facebooku ostatně vyzývá sama výsledková listina.
Dobročinný běh Teribear bohužel není jediným příkladem, kdy při dobrých skutcích zapomínáme na ochranu svého soukromí a vše, co jsme se učili, ať již na školeních, on-line kurzech nebo co nám říkají interní směrnice. Až opět budete chtít podpořit dobrou věc, zkuste na to pamatovat!