Vzdělávání pro učitele – e‑learningy o internetové bezpečnosti s novými tipy do výuky
V rámci projektu Kraje pro bezpečný internet vytváříme e-learningové kurzy nejen pro učitele, ale i pro rodiče, děti nebo sociální pracovníky. Všechny tyto kurzy procházejí pravidelnou aktualizací, aby odpovídaly rychle se měnícím trendům internetového světa. Během jara a léta 2021 dostaly nový háv i on-line kurzy pro učitele. Co se v nich můžou naučit?
1. lekce Internet a jeho specifika
V úvodní lekci se učitelé nejen seznámí s pojmy jako „generace Z“, „digitální domorodec“ nebo „digitální gramotnost“. Dozví se i aktuální počty dětí připojených na internet, a to díky datům z Českého statistického úřadu a můžou si pročíst aktuální revizi Rámcového vzdělávacího programu v oblasti nové informatiky a digitálních kompetencí. E-learning nabízí ale i pohled do dětské on-line komunikace. Věděli jste, že 26,77 % českých dětí dostalo od jiného uživatele internetu nabídku na setkání v reálném světě (kdy uživatele neznali osobně z reálného světa) a 70 % z nich pak na tuto schůzku dorazilo?
2. lekce Co jsou sociální sítě
Bez alespoň základní znalosti sociálních sítí se dnes už žádný učitel v dialogu se svými žáky neobejde. Tady najdou všechny „socky“ pohromadě – Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, WhatsApp… Se sociálními sítěmi úzce souvisí i téma tzv. influencerů nebo challengí – i tomu jsme věnovali samostatný prostor. K lekci připojujeme také 2 tematické pracovní listy. Stačí je vytisknout a rozdat.
3. lekce Mobilní telefony
Mobily už máme všichni. Víte ale, jak si je chránit před útoky zvenčí (nebo sebou samotnými)? Kromě konkrétních zabezpečovacích tipů, které by měli znát nejen dospělí, ale i všichni žáci, se učitelé v této lekci seznámí také s fenoménem sledovacích hodinek. Ty mohou školní výuku leckdy nehezky narušit. K lekci patří i pracovní list na téma mobilních aplikací.
4. lekce Kyberšikana (na učitele)
O kyberšikaně už byly popsány stohy papírů i internetových stránek. A to je dobře. Každý z nás se s ní pravděpodobně dřív nebo později setká, a to buď v roli oběti, přihlížejícího, nebo pachatele. O kyberšikaně na učitele se ale celkem mlčí. My mlčet nechceme. Učitelé se díky e-learningu naučí kyberšikanu rozpoznat a efektivně řešit. A to nejen tu u žáků, ale i u svých kolegů nebo u nich samotných. 3 kazuistiky kyberšikany na učitele z českého školního prostředí dokládají, že je kyberšikana ze strany žáků opravdu problém.
5. a 6. lekce Kybergrooming a sexting
Kybergrooming a sexting bývají často spojené nádoby. Cizí člověk vyláká z dítěte přes internet citlivé fotky (sexting), a pak ho vydírá k osobní schůzce (kybergrooming). Existovat mohou ale i odděleně. Špatná zpráva je, že některé děti se do problémů hrnou po hlavě dobrovolně a rády. Podle výzkumu EU Kids Online z roku 2020 si s někým cizím píše přes internet 44 % českých dětí ve věku 9-16 let. Jsou tak nad celoevropským průměrem. I proto doporučujeme využít oba pracovní listy, které najdete na webu pod jednotlivými lekcemi.
7. lekce Netolismus
Závislost na virtuálních drogách se obzvlášť v době covidu stala nedílnou součástí mnoha domácností. Učitelé se v téhle lekci naučí rozpoznávat projevy závislosti, třeba na hraní počítačových her. Každý den totiž nějakou „paří“ 61 % českých kluků a 24 % holek ve věku 9-16 let. Přiložený pracovní list s testem závislosti na internetu ale ocení i lecjaký dospělý.
8. lekce Nevhodný a nelegální online obsah
Děti, ale ani dospělí, často netuší, že na internetu platí stejné zákony jako v reálném světě. Co všechno si můžeme dovolit napsat na web? Patří tam takový obsah, jako je násilí, rasismus, sebepoškozování, navádění k anorexii? Má škola ohlašovací povinnost, když zjistí, že její žák překročil hranice? E-learning se věnuje i velmi oblíbenému tématu dnešních teenagerů – dark webu. A přesně na něj mají učitelé k dispozici i pracovní list.
9. lekce Bezpečná hesla a ochrana účtů
Kdo z nás někdy neměl heslo „heslo“? Díky bohu, že poskytovatelé on-line účtů jsou chytřejší než někteří jejich uživatelé a heslo o pěti písmenech bez čísel a speciálních znaků už nepovolují. Učitelé se v téhle lekci naučí, jak si bezpečné (a zároveň zapamatovatelné) heslo založit. Na zoubek se podívají i CEO podvodům, ransomwaru a hackingu. A co se stane, když se přihlásíte někomu blízkému na účet bez jeho vědomí? V lekci najdete odpověď na všechny vaše otázky.
10. lekce Osobní údaje a osobnost na internetu
Soukromí máme všichni jen jedno. Co by o něm měli učitelé naučit své žáky? Třeba jak nakládat s osobními údaji, svými fotkami a sdílením aktuální polohy. Problematika je ale mnohem širší – ne každému žákovi dojde, že spoustu svých soukromých informací „vyžvaní“ díky internetu věcí, třeba v chytrých hodinkách. Lekce seznámí učitele i s problematikou tzv. cookies, pro které bude od ledna 2022 platit nová legislativa. K tématu přidáváme hned tři pracovní listy – křížovku, osmisměrku a kvíz.
11. lekce Ochrana autorských práv na internetu
Kdy můžou učitelé zpestřit výuku filmem a svou prezentaci fotkami? Můžou libovolně stahovat z internetu výukové materiály a posílat je dětem e-mailem při on-line výuce? Tahle lekce pomůže učitelům zorientovat se v autorském zákoně a vysvětlí různé úrovně licencí vhodné pro různé účely. Ani tady jsme si neodpustili pracovní list – jak ho můžou učitelé šířit, se dozví díky ikonce v jeho pravém dolním rohu.
12. lekce Nástroje online a jejich použití ve třídě
Víte, co znamená DUM? Přece digitální učební materiály. Na internetu je jich opravdu hodně. Naše lekce vám pomůže se v nich zorientovat, oddělit zrno od plev a učit moderně. DUMy mohou učitelům pomoci taky při případném dalším uzavření škol…
… NE! Určitě ne! Věříme v lepší zítřky a klidný školní rok vedený v tradičním stylu. Ať se vám povede přesně tak, jak si přejete.
Za tým KPBI, Nina Moravcová