4625
Máme radost, článek se vám líbí.
Už si ho přečetlo 4625 lidí, buďte další
31.08.2017

K čemu je datová schránka a jak ji využít

Od roku 2010 v České republice existují tzv. datové schránky. Mají je automaticky k dispozici všechny úřady a také všechny právnické osoby, a to zcela zdarma. Slouží k jejich zaručené bezplatné elektronické komunikaci a de facto nahrazují původní dopisy s pruhem. Datovou schránku si však může zřídit i podnikající fyzická osoba nebo občan. Co tím získá?

Co je datová schránka

Datová schránka je nástroj pro zaručenou bezplatnou elektronickou komunikaci se státem a všemi jeho institucemi. Využívat ji však lze i pro zaručenou komunikaci s ostatními subjekty disponujícími datovou schránkou (např. firmami). Cena za odeslání jedné datové zprávy je pak 18 Kč včetně DPH, což vychází pořád levněji než dopis s pruhem. Samotný provoz datových schránek má na starosti Česká pošta.

Oproti e-mailu má datová schránka řadu zejména právních výhod. Datum, čas odeslání a přijetí i obsah každé zprávy jsou kdykoliv v budoucnu dohledatelné. Navíc při odeslání či doručení zprávy se má dle zákona za to, že zpráva byla odeslána či doručena přímo držitelem datové schránky. Odpadají tak jakékoliv možnosti „nedoručení“ odeslané zprávy, toho, že zpráva dorazí poškozená, že ji „odeslal z mého e-mailu někdo jiný“, že ji odeslal k tomu nepověřený zaměstnanec apod.

Pět důvodů, proč si jako občan pořídit datovou schránku

  1. Stát má povinnost s držiteli datových schránek komunikovat výlučně skrze datové schránky (vyjma několika málo případů, kdy je např. nutné fyzicky zaslat stavební plány apod.). Pokud se dlouhodobě nacházíte mimo trvalé bydliště, všechna korespondence od státu vám vždy dorazí, budete si ji moci kdykoliv a kdekoliv přečíst a odkudkoliv na ni reagovat. Některé úřady jako například Ministerstvo vnitra navíc datové schránky využívají i proaktivně a upozorní vás tak v předstihu třeba na končící platnost vašeho cestovního pasu.
  2. Veškerá komunikace se státem je pro vás v tu chvíli zdarma. Odpadá i jakékoliv ověřování identity. Cokoliv, co úřadu pošlete přes datovou schránku, má stejnou váhu, jako kdybyste to osobně donesli na úřad, prokázali se tam občanským průkazem, že jste to skutečně vy, a nechali si dát na podatelně razítko na kopie všech dokumentů.
  3. Bezplatné využívání služeb CzechPOINT@home. Držitelé datových schránek si mohou kdykoliv z domova bezplatně zařídit zaručený výpis údajů z různých registrů a rejstříků, a to včetně výpisu z rejstříku trestů, živnostenského a insolvenčního rejstříku nebo třeba výpisu bodového hodnocení řidiče.
  4. Možnost vyřizovat plně elektronicky některé důležité agendy. Uživatelé datových schránek mohou podávat zdarma a plně elektronicky jak všechna daňová přiznání, tak třeba přehled o příjmech a výdajích OSVČ, který podnikatelé každoročně podávají ČSSZ. U daňového přiznání byla bohužel pro držitele datových schránek od 1. ledna 2015 zřízena povinnost podávat daňové přiznání výlučně přes datovou schránku, jinak jim hrozí pokuta.
  5. Držitelé datových schránek každoročně zdarma obdrží tzv. záznam o využívání údajů v základním registru. V něm se každý občan dozví, který úřad, kdy a z jakého důvodu si o něm za uplynulý rok zjišťoval osobní údaje ze základních registrů. V případě, že se vám cokoliv nezdá, můžete přímo kontaktovat konkrétní úřad s dotazem. Držitelé datových schránek tak mají lepší přehled o tom, jak stát nakládá s jejich osobními údaji. Ostatní občané tento výpis mohou také získat, avšak za úplatu, a to na libovolném CzechPOINTu.

Jak si zřídit datovou schránku

Datovou schránku si lze zřídit na libovolném CzechPOINTu, tedy například na libovolné poště či městském úřadě. Zřízení schránky je zcela zdarma. Úřadům i všem právnickým osobám se datová schránka zřizuje automaticky.

Do datové schránky se následně občané přihlašují přes web https://www.mojedatovaschranka.cz/. Zde zadají ID datové schránky a heslo, které obdrží po jejím zřízení poštou. Heslo je možné si změnit, ID datové schránky nikoliv.

Odeslané i příchozí datové zprávy zůstávají uloženy v systému po dobu tří měsíců. Lze si však dokoupit službu Datový trezor, která vám umožní vybrané zprávy zachovat i po uplynutí této lhůty.

Při odesílání datové zprávy je třeba znát identifikátor datové schránky adresáta. Ten vám pomůže vyhledat buď samotný formulář pro odeslání datové zprávy, nebo jej můžete nalézt v seznamu datových schránek.

Na příchozí datové zprávy si lze nastavit bezplatné upozornění e-mailem či zpoplatněné upozornění prostřednictvím SMS, kdy je cena 3 Kč včetně DPH za jedno zaslané upozornění.


Přidat nový komentář

×

    Nemělo by vám uniknout

    25.10.2019

    Blíží se konec DVB‑T vysílání, co budete potřebovat?

    Už od konce listopadu vám v Praze a středních Čechách přestanou fungovat některé televizní programy, pokud se na ně díváte přes klasickou televizní anténu. Blíží se totiž konec starého digitálního…

    02.08.2019

    Jak mít psa pod dohledem i v případě, že je sám doma

    Zajímalo by vás, co váš pes vyvádí, když ho necháte doma samotného? Nebo třeba máte jen výčitky svědomí, když jste dlouho v práci, a máte pocit, že vaše společnost vašemu mazlíčkovi chybí? Díky…

    19.07.2019

    5 věcí, které byste měli vědět o roamingu ještě před cestou

    Roaming se hlavně díky evropské regulaci stal v posledních letech velmi využívanou službou. Jsou zde však některé háčky, na něž můžete narazit v Evropě, a dokonce i v rámci EU. Na co si tedy dát o…

    05.04.2019

    GDPR a kybernetická bezpečnost snadno a rychle

    Zanedlouho to bude již rok, co GDPR vstoupilo v platnost. Firmám, a nejen jim, tak nastaly nové povinnosti. O tom, jaká práva vám GDPR dává, jsme již psali. Pokud ale nedokážete některou z povinností…