5 uživatelských podmínek, které vás na Facebooku možná překvapí
Bez souhlasu s podmínkami užívání by na Facebooku nemohl být nikdo z nás. Zpravidla jde o dlouhé a nudné čtení, navíc psané malými písmenky a právnickým jazykem, což jejich čtení ještě více znepříjemňuje. Ačkoliv Facebook nedávno podmínky zjednodušil, i tak je čte málokdo. Každá stránka, jejíž užívání podobný souhlas vyžaduje, kalkuluje s tím, že si ho uživatelé zpravidla nečtou. Možná jste se již setkali s ironicky znějící přezdívkou Velký Bratr. Jak moc se takové označení blíží pravdě?
1. Nastavením soukromí můžete předejít zneužití dat
Vše, co se dá označit termínem duševní vlastnictví (statusy, fotografie a videa) vaše oblíbená sociální síť shromažďuje. Na vašem Nastavení soukromí přitom závisí, kdo se k těmto informacím může dostat. A tím pádem i to, jak s nimi může být nakládáno pro další užití. Je-li váš profil veřejný, může vše vidět úplně každý, a to aniž by byl uživatelem Facebooku.
2. Velký bratr ví, kde se právě nacházíte
Ví, kde bydlíte, kde pracujete, kde nakupujete i kam jezdíte na dovolenou. U každé vaší aktivity mapuje místo, kde proběhla i čas, kdy se tak stalo. S každým příspěvkem sdělujete své momentální kde a kdy.
3. Velký bratr má další sourozence
V podmínkách se dále doslova uvádí, že: informace, které o vás získáme, sdílíme v rámci skupiny společností, které jsou součástí Facebooku.” To znamená, že o vašich aktivitách vědí např. analytické firmy, které pod Facebook spadají, ale také Instagram nebo WhatsApp
4. Facebook ví, co kupujete
“Chceme, aby naše inzerce byla stejně relevantní a zajímavá jako ostatní informace, které najdete v našich Službách. Tento závazek máme neustále na paměti, a proto využíváme veškeré informace, které o vás máme, abychom vám zobrazovali relevantní reklamy.” Skrze vaši činnost a zájmy vyhodnocuje Facebook reklamy, které se vám zobrazují, a to je velké plus pro všechny inzerenty. Na druhou stranu, stejně tak postupuje i Seznam či Google. Provoz služeb, jež „bezplatně“ poskytují, také něco stojí, a tak je logické, že se reklamě nevyhnete. Pokud i tak chcete eliminovat množství a zásah reklamy, využijte nastavení pro reklamu, jež Facebook férově nabízí.
5. Divoká karta
Stal-li se Facebook bránou pro platbu kartou, sociální síť si data o transakci si uchová. Myslí se tím “například číslo kreditní nebo debetní karty a další informace o kartě, další informace o účtu a ověření a také podrobnosti o fakturaci, dopravě a kontaktních údajích”. To by samozřejmě nešlo bez bezpečnostního certifikátu. Neděste se – takový postup se nijak neliší od bank a internetového bankovnictví. Facebook zároveň prohlašuje, že vaše údaje nepředá třetí straně, takže vašim financím a účtu by se nemělo nic stát.