Z platebních metod stále vede dobírka
Češi se nakupování na internetu nebojí: zkušenost s nákupem má přes 80 % uživatelů, kteří ročně utratí přes 81 miliard Kč. I tak ale preferují metody, které lze z hlediska dnešní doby považovat za zastaralé. Z platebních metod za virtuální úlovky bezkonkurenčně vede ta na dobírku, v roce 2010 se pro tuto metodu rozhodlo celých 86% nakupujících, přičemž toto číslo klesá v průběhu let jen pozvolna.
Může se zdát, že nejde o nic pozoruhodného. Je na místě otázka, zda je takový druh platby ten nejvhodnější. Ať už jde o jakoukoliv částku, dobírka je zpravidla vždy zpoplatněná. U malých nákupů může cenu navýšit klidně až o polovinu, u těch velkých se zase objevuje riziko manipulace s tak velkým finančním obnosem, jak pro nakupujícího, tak pro obchodníka.
Ať už za odmítavým postojem vůči internetovým platbám stojí neznalost či nedůvěra, není důvod si ono stigma držet. Platby kartou jsou velice jednoduché, neboť stačí zadat pouze několik údajů. A víme-li, jak vypadá poctivý e-shop (odkaz na starší článek), nemusíme se bát ani toho, že nás někdo napálí. Jak uživatelská přístupnost, tak dobrá reklama je v nejvyšším zájmu každého prodejce.
Platba převodem se sice také obejde bez hotovosti, je však zbytečně zdlouhavá, neboť peníze na účet obchodníka mohou putovat až tři pracovní dny.
Obchodníci zároveň přiznávají, že v průběhu let jsou on-line platby kartou na vzestupu. Další průzkumy jejich tvrzení ještě rozvádí: platbu kartou preferují zákazníci do 35 let, kteří se obecně lépe orientují ve virtuálním prostředí.
Platba předem může vzbuzovat spíše nepříjemné pocity, domnělé nebezpečí přitom spočívá jinde. Každý e-shop, na kterém zvažujeme nákup, si zaslouží “proklepnutí” v podobě příznivých recenzí uživatelů, anebo ústního doporučení od přátel. I přes počáteční obavy můžete ve finále zjistit, že internetové nákupy lze ještě usnadnit :-)