Vishing – víte, o co jde?
Upozornění na podvodné telefonáty se kolem nás objevují dnes a denně. Co to ale ten vishing je, si představíme v dnešním článku.
Co je to vishing?
Slovo vishing pochází z anglického Voice phising (hlasový phising). Jedná se o telefonní podvod, při kterém se útočník snaží z oběti vylákat údaje k internetovému bankovnictví a následně ho okrást. Pachatel, tedy ten, kdo Vám telefonuje, se představuje jménem banky (nebo jiné zpravidla finanční instituce) a sděluje, že účet oběti je napaden a jen on mu může zachránit jeho peníze. Jediné, co potřebuje od oběti znát, jsou jeho údaje pro vstup do internetového bankovnictví (ID a heslo, datum narození) nebo údaje k platební kartě (číslo, CVV/ CVC kód nebo PIN).
Bohužel moderní technologie jdou kupředu a pachatelé často dokáží upravit čísla, ze kterých telefonují, a proto příjemce hovoru na telefonu uvidí telefonní číslo z banky, policie nebo jiné důvěryhodné instituce. Této metodě se říká spoofing. Útoky bývají často úspěšné, protože pracují s našimi emocemi, jako je strach nebo zvědavost. Kdy nás pachatelé vystresují, že je nějaký problém s našimi financemi a my musíme hned ihned reagovat.
Jak se vishingu bránit?
Jak tyto útoky rozpoznat? Zde nabízíme několik tipů. Hlavní obranou proti těmto útokům je používání selského rozumu a ostražitosti. Na člověka, který Vám telefonuje, nahlížejte jako když byste potkali někoho úplně cizího na ulici.
- Nikdy nesdělujte nikomu po telefonu své citlivé údaje, jako jsou přístupy do internetového bankovnictví nebo PIN k platební kartě.
- Buďte nedůvěřiví. To, že pachatel zná Vaše osobní údaje, ještě neznamená, že je opravdu z banky. Vaše osobní údaje si může jednoduše obstarat třeba na internetu.
- Hovor si ověřte. Pokud si nejste jisti pravostí hovoru, ukončete ho a zavolejte zpět do banky a ověřte si, zda není s Vaším účtem něco v nepořádku.
Pokud jste se s takovýmto podvodným telefonátem setkali, anebo jste dokonce nějaké citlivé údaje volajícímu sdělili, kontaktujte neprodleně Vaši banku, případně Policii ČR.