Pozor na sdílení hesel k placeným službám
Sledování filmů, starších dílů televizních pořadů ale též přístup k tzv. prémiovým článkům nebo spotřebitelským testům dnes většina provozovatelů zpoplatňuje. Minimálně část uživatelů je však zvyklá tyto přístupy sdílet, ať již v rámci rodiny nebo s kamarády a dalšími uživateli.
Jak ukázal průzkum společnosti ESET, uživatelé spolu s účty k Netflixu či dalším platformám často sdílí i svá soukromá hesla.
Podle průzkumu společnosti ESET necelých 15 % uživatelů používá stejná hesla i pro další streamovací platformy a téměř každý desátý uživatel pak "recykluje" hesla i pro své další on-line služby, jako jsou e-mailové účty, účty u různých e-shopů a podobně. Podle průzkumu Stem/Mark pro společnost Seznam.cz je tento podíl ještě vyšší a stejné heslo při registracích na různých webech a platformách používá čtvrtina uživatelů. Další čtvrtina to dělá "pouze" někdy.
"Už jen tím, že sdílíme heslo s dalšími lidmi, výrazně zvyšujeme pravděpodobnost, že naše přístupové údaje někdo zneužije. Mohou to být přitom jak lidé z našeho blízkého okolí, tak samozřejmě útočníci, kteří mohou odcizená hesla prodat na černém trhu nebo použít k různým útokům. Rizikem je ale také takzvaný credential stuffing, kdy mohou zkusit prolomit naše další účty stejnou kombinací e-mailu a hesla,“ upozorňuje Vladimíra Žáčková, specialistka kybernetické bezpečnosti společnosti ESET.
Důležité je si zároveň uvědomit, že spolu s účtem často sdílíme i další osobní informace, jako je číslo karty nebo historie zhlédnutých filmů. Lidé, kteří mají přístup k našemu účtu, pak mohou bez našeho vědomí též např. obnovit předplatné na další období.
Sdílení přístupových údajů s dalšími lidmi, kteří s námi nežijí ve stejné domácnosti je zároveň často v rozporu s pravidly dané služby a např. již zmíněný populární Netflix zavádí opatření, která mají sdílení zabránit resp. jej zpoplatnit.