Nenechte svou doménu propadnout podvodníkům
Opuštěnou doménu koupil neznámý subjekt. Takto většinou začíná varování České obchodní inspekce před tzv. rizikovými e-shopy. Ty ve snaze vzbudit u svých obětí co největší důvěru často sahají po uvolněných českých doménách .cz. Jen v loňském roce se jednalo o více než 60 případů. Podobné číslo bylo zaznamenáno i předloni.
Cílem podvodníků je obsadit, pokud možno atraktivní a navštěvovanou doménu, kterou však její držitel již nepoužívá a na další období nezaplatil registrační poplatek. Na uvolněné doméně pak začnou nabízet obvykle zboží (velmi často opět obuv) nemající s původním obsahem ani názvem vůbec nic společného. Mezi zneužitými doménami jsou jak stránky firem, tak různých klubů, akcí ale i malých živnostníků. Na doméně StarkuvDum.cz místo hotelu a restaurace najdeme nabídku „výhodné“ obuvi, stejně jako na doméně EcoBydleni.cz. Na stránce JitkaCervenkova.cz, která v minulosti patřila jedné pražské kosmetičce, jste zase mohli najít prodej sportovního oblečení.
Ukázka rizikového e-shopu sídlícího na doméně www.starkuvdum.cz
Vedle podvodných e-shopů jsou však (zatím spíše ojediněle) uvolněné domény využívány i pro umístění dalšího značně rizikového obsahu. Příkladem může být značka dětských jogurtů Pan Bůůů, které přestala společnost Hollandia vyrábět. Na dříve navštěvované doméně, jenž je propagována i v některých reklamních materiálech určených dětem, se pak usídlila erotická seznamka pro gaye.
Mezi zneužitými doménami se v minulosti objevila i stránka dříve nezávislé hradecké Lékárny na proudu. Ta se poté, co se stala součástí sítě Dr. Max, rozhodla již nemít vlastní webové stránky. Uvolněnou doménu pak obsadili podvodníci nabízející nelegální prodej léků, před kterým varoval rovněž Státní úřad pro kontrolu léčiv.
V době, kdy se roční udržovací poplatek pohybuje u většiny domén kolem několika málo stokorun, je otázkou, zda se doménu nevyplatí držet i tehdy, pokud ji nepoužíváme. Zvláště u větších firem totiž škraloupy na dobrém jméně mohou způsobit mnohem větší škody. Pokud se přeci jen rozhodnete doménu pustit, ohlídejte si, abyste o ní již dále nedávali vědět. Ať již v různých internetových katalozích nebo třeba v „dobíhajících“ kampaních.