Jaké jsou mýty o nakupování na internetu?
Ještě stále se najdou lidé, kteří se nakupovat na internetu bojí. Je to opravdu nebezpečné, nebo se o e-shopech jen šíří mýty? A nevěsí nám zastánci e-shopování bulíky na nos? Podle nás se o nákupech na internetu šíří hlavně následující tři mýty.
1) nakupovat na internetu je risk
S podobnými argumenty se setkáme asi nejčastěji: nakupování na internetu není důvěryhodné, zboží si nemůžete prohlédnout, reklamace je obtížná... Nekvalitních výrobků a nespolehlivých prodejců je ale na internetu zhruba stejné množství jako v kamenných obchodech. On-line prodejce si ale můžete prověřit na webech srovnávajících ceny výrobků, a navíc máte k dispozici hodnocení od ostatních zákazníků. Má-li obchod problém s reklamacemi, nespokojení zákazníci se ozývají v recenzích. I pro internetové obchody platí zákony! Ty říkají, že zákazník může v lhůtě 14 dní ode dne nákupu poslat zboží zpět bez udání důvodu a že e-shop musí akceptovat také případnou reklamaci. E-shopy by za vás v případě reklamace měly uhradit i naklády spojené s reklamací - tedy poštovné.
2) na internetu je vždy levněji
Spousta internetových obchodů staví svou strategii na nižších cenách, než mají kamenné obchody. Není to ale pravidlem. Co se například elektroniky týče, jsou její ceny na internetu a v kamenných obchodech skoro stejné. Aby se však e-shopy dostaly do popředí, nabízejí třeba dopravu nebo montáž výrobku zdarma. Kamenné obchody už s montážemi zase tak ochotné nejsou… Nicméně v tomto případě podle nás není mezi reálným a virtuálním nakupováním skoro žádný rozdíl.
3) platit kartou na internetu je nebezpečné
On-line platby kartou mají v Česku minoritní podíl, přitom jsou veskrze stejně bezpečné jako převody z účtu. Většinu platebních rozhraní totiž provozují velké české banky, které dbají na zabezpečení přenosu osobních údajů. Raději si tedy vždy zkontrolujte, jestli platíte přes zabezpečenou stránku – poznáte ji podle zelené ikonky zámečku vlevo od URL adresy. Majitelé platebních karet si navíc mohou sami nastavit limit pro internetové platby nebo se nechat pojistit proti jejich zneužití.