Jak úspěšně prodat dětské zboží a přitom nenaletět?
Rostoucí životní náklady nutí stále více lidí se poohlídnout po nějakém přivýdělku. Jednou z možností, jak získat peníze do rodinného rozpočtu, je prodej dětského zboží. Ať již se jedná o oblečení, boty, autosedačku nebo třeba postýlku.
Na základě vlastních zkušeností z prodeje na internetu i praxe obchodníků z velkých firem jsme sestavili šest klíčových tipů, díky kterým prodáte rychleji a utržíte více peněz.
- Načasování - správně zvolená doba prodeje představuje jeden z klíčových faktorů úspěchu. Myslete na to, kdy lidé mohou věci potřebovat, ne na to, kdy se jich zrovna potřebujete zbavit. Lyžařskou bundu s největší pravděpodobností prodáte na začátku sezóny (zvlášť, když je třeba už i v Lidlu vyprodaná) než v dubnu. To samé platí o plavkách, sandálech či gumácích. I ve správném období ale existují časové úseky, kdy se prodává lépe, než jindy. Nejvíce šancí prodat je o deštivém víkendu. Zde je největší pravděpodobnost, že maminky a tatínkové jsou doma a hledají, co by mohli koupit. Vzpomenout se vyplatí i na přísloví o týdnu před výplatou, kdy lidé mají menší chuť nakupovat, než v týdnu po výplatě.
- Správně nastavte cenu - před prodejem není od věci si udělat malý průzkum trhu. Nejlépe tak, že si projdete inzeráty nabízející stejné nebo podobné věci. Pokud je na daném bazaru více stejných výrobků (např. helmy na kolo) a chcete rychle prodat, je lepší cenu nastavit o pár desetikorun níže, abyste se zobrazili jako nejlevnější nabídka. U sezónních věcí, např. zimních bruslí, se cena může odvíjet i od toho, zda dané zboží je zrovna k dostání (zejm. v Lidlu). Pokud je vyprodané, nemusíte se bát jít s cenou nahoru. Dobrým vodítkem, jak poznat, zda jste to již s cenou "nepřepálili", je sledovat počet zhlédnutí. Vysoký počet lidí, kteří si prohlédli inzerát, ale nízký či nulový počet zájemců často znamená, že o vystavené zboží je sice zájem, ale jste moc drazí. K ceně se váže i další doporučení. Na bazarech, na rozdíl od obchodů, na některé zájemce dobře nepůsobí sleva. Lepší je tak inzerát smazat a vystavit s novou cenovkou.
- Nezůstávejte u jednoho kusu - máte doma více triček, mikin nebo kalhot? A právě někdo o něco projevil zájem? Skvělé! Nyní přichází čas na to, čemu profesionální obchodníci říkají cross-selling neboli prodej souvisejících produktů. Je dost pravděpodobné, že pokud má někdo zájem např. o pěknou mikinu, mohl by mít zájem i o trička či kalhoty ve stejné velikosti, obzvlášť pokud bude platit za poštovné. Při cross-sellingu je určitě výhodou, pokud máte zboží již někde vystavené. Především u levnějšího oblečení ale stačí jen jeho prosté nafocení a zaslání např. přes Messenger.
- Odpovídejte rychle a buďte aktivní - pokud se Vám ozve nějaký zájemce, snažte se jednat rychle. Je dost možné, že danou věc potřebuje akutně (např. vyráží na dovolenou či se mu něco rozbilo). Zároveň mnoho kupujících odpoví na více inzerátů. Někdy se však můžete setkat i s opačnou situací. Zájemci pošlete upřesňující informace, ale již nedostanete odpověď. Nebojte se jej např. druhý den oslovit, zda má o zboží ještě zájem. V mnoha případech je za nezájmem vytíženost či přehlédnutí Vaší zprávy. Vyjít vstříc Vašemu zákazníkovi - kupujícímu, je dobré i v případě přepravy či osobního předání zboží. Čím více jste schopni se v tomto ohledu přizpůsobit a přistoupit na požadavky druhé strany, tím vyšší je šance, že prodáte!
- Nepodceňujte fotky a popisky - v marketingu se říká, že "obal prodává". Pokud chcete prodat na internetu, prodávají Vám fotky. Kvalitní ostrá fotka v dobrém světle Vám dokáže prodat, aniž byste museli jít s cenou dolů. Nejhezčích fotek dosáhnete, pokud do bytu či na terasu přirozeně svítí sluníčko, než při umělém osvětlení, které může zkreslit barvy. U většiny zboží se vyplatí přidat fotek více, např. u bot i podrážky. Stejná rada platí i o popiscích. Snažte se zboží popsat co nejpodrobněji včetně např. délky stélky. Ušetříte si tak mnohdy zbytečné odpovědi. Nebojte se ani přiznat vady, kvůli kterým by Vám kupující mohl zboží vrátit. Zatajená vada opravňuje i zboží z druhé ruky k odstoupení od smlouvy a vrácení ceny. Některé prodejní portály, např. Vinted, nabízejí službu ochrany kupujícího.
- Pozor na podvodníky - v loňském roce jsme varovali před podvodníky, kteří projevují zájem především o dražší zboží (od cca. 750 Kč), avšak vždy jsou z jiného místa a ochotně nabízející zařízení dopravy. Stačí jen zdánlivá maličkost - kliknout na odkaz a vyplnit formulář. Ten však ve skutečnosti neslouží k objednání přepravy ale ke zneužití poskytnutých údajů. Tito podvodníci bohužel stále řádí na Sbazaru.cz, kde u některých inzerátů tvoří jediné zájemce. S tímto typem podvodu jsme se ale setkali již i na populárním Marketplace od Facebooku. Některé e-maily bohužel působí velmi věrohodně. Pokud si chce někdo sám zařídit dopravu, požádejte jej, ať např. zašle kód pro Zásilkovnu. Mnoho uživatelů je na to zvyklých a někdy to nabízí i sami. Na druhou stranu ne za každou odpovědí je třeba hned vidět podvodníka, který Vás chce obrat o peníze. Speciálně u dětského zboží je běžné, že maminky zaplatí po odeslání či převzetí balíčků. Stížností na to, že by nezaplatily, je však minimum.
Přejeme Vám, aby všechny prodeje i nákupy proběhly bez problémů a k Vaší plné spokojenosti. A budeme rádi, když Vám k tomu alespoň trochu dopomohou i naše rady!