{/syntax}
3752
Máme radost, článek se vám líbí.
Už si ho přečetlo 3752 lidí, buďte další
08.12.2017

Každé šesté dítě sdílí na webu své intimní fotografie, každé páté by šlo na schůzku s cizím člověkem

Univerzita Palackého v Olomouci se dlouhodobě věnuje chování dětí na internetu. Výsledky jejího letošního průzkumu jsou opět alarmující. Výzkum, kterého se účastnilo na 4 878 dětí z Česka ve věku 14 let, poukázal na největší rizika, jež je na internetu čekají.

Co se zkoumalo

Univerzita Palackého v Olomouci se dlouhodobě zabývá kybernetickou bezpečností v rámci svého projektu e-bezpečí.cz. Ve svém letošním průzkumu zjišťovala, jaké informace o sobě děti ve věku 14 let na internetu zveřejňují, jaké zkušenosti mají s tzv. sextingem (komunikací se sexuálním podtextem), proč se k takové komunikaci uchylují a jak moc jsou ostražité při komunikaci s cizími lidmi.

Jaké informace o sobě děti na internetu prozrazují

Nejčastěji děti na internetu zveřejňují své skutečné jméno a příjmení (89 %), fotografii obličeje (67 %) a svůj e-mail (64 %) – tedy údaje typicky dostupné na sociálních sítích. Ve sdílení ostatních informací jsou ale děti o poznání ostražitější. Telefonní číslo udává pětina z nich, jiné kontaktní údaje (Skype, Viber apod.) dokonce jen 15 % z nich a skutečnou poštovní adresu zhruba každé desáté. Chvályhodné je, že rodné číslo napíše na internet pouze každé padesáté dítě a heslo ke svému e-mailovému účtu 3 % dětí.

Děti jsou příliš důvěřivé vůči cizím lidem

Co je však alarmující, je jejich přístup ke kontaktu se zcela cizími lidmi; 31 % dětí by si na Facebooku, kde sdílejí často osobní věci a který obvykle slouží i ke komunikaci, bez problémů přidalo do přátel někoho zcela cizího, pokud by měl přitažlivou profilovou fotografii. Celá pětina dětí by se zcela cizím člověkem, kterého „znají“ jen přes internet, také bez problémů vyrazila na osobní schůzku. 16 % dětí by sdílelo s cizími lidmi i své intimní materiály, častěji fotografie než videa. Za posledních pět let to představuje téměř 50% nárůst. S tím však bohužel roste i počet zneužití intimních fotografií a videí dětí.

Erotická online konverzace je už ve 14 letech vcelku běžná záležitost

O tom, že s nahotou teenagerů na internetu jsou spojena obrovská rizika, jsme vás již v minulosti informovali. Výzkum Univerzity Palackého zjišťoval, jak časté toto chování je. Zkušenosti se sextingem má 15 % dětí. Pokud by došlo k úniku jejich intimních fotografií, 60 % z nich by to neřeklo rodičům a třetina by se nesvěřila vůbec nikomu. To je o to víc alarmující, že 7 % z dětí, které posílají své intimní fotografie a videa někomu po internetu, je k tomu donuceno někým jiným. 39 % je posílá jako dárek pro přítele či přítelkyni a 36 % kvůli flirtu. Zbytek jako případné „reciproční plnění“. Čtyři z deseti dětí navíc zažily obnažování na videochatu.

Jak děti ochránit

Odborníci se shodují, že klíčová je nejen edukace, o kterou se snaží nejrůznější iniciativy a vzdělávací portály, ať už jde o e-bezpečí.cz, či třeba náš server Vím, kam klikám, ale také to, aby děti někde nalezly pomoc v případě, když se dostanou do problémů. Tento účel čím dál častěji plní bezplatná Linka bezpečí dostupná na telefonním čísle 116 111. Loni ji v souvislosti s problémy na internetu oslovilo na 600 dětí; 24 % z nich mělo problém s nebezpečným pronásledováním na internetu, pětina z nich s kyberšikanou a 6 % se zneužitím osobních dat.


Přidat nový komentář

×

    Nemělo by vám uniknout

    20.07.2023

    Co poslouchat o kyberbezpečnosti

    Podcasty se staly běžnou součástí našeho života. Během léta si jejich poslechem můžeme zpříjemnit volné dny nebo dovolenou. Poslechnout si je můžeme v autě, v lese, u vody i v naší oblíbené kavárně.

    09.05.2023

    Podcasty KyberGuru odhalují zákulisí internetové kriminality

    Desetidílný podcastový seriál KyberGuru osvětluje posluchačům pět aktuálních témat, která se týkají každého uživatele internetu.

    21.11.2022

    8 otázek a odpovědí k elektronické identitě

    Usnadňuje podání žádosti o příspěvek na bydlení, daňového přiznání nebo přihlášení k portálu zdravotní pojišťovny. Řeč je o elektronické identitě.

    14.06.2022

    Podvodníci loví na Instagramu. Zneužívají přitom ČEZ i Aktuálně.cz

    Na české uživatele Instagramu v těchto dnech útočí reklama na výhodné investování do akcií energetické společnosti ČEZ.