Jak influenceři ovlivňují naše děti?
Každý z nás má své hrdiny a idoly, kteří na něj působí a ovlivňují jej. Ať již se jedná o módní trendy, používaná slova nebo názory. Za našeho dětství to byli především herci a zpěváci. U dnešní mladé generace, která tráví čas nad displeji mobilních telefonů hrdiny z televizních obrazovek nahradili influenceři, youtubeři a museři.
Místo Michaela Jacksona, Madonny či Patrika Swayze nastoupili novodobé hvězdy jako Ondy Mikula, Shopaholic Nicol, Kovy alias Karel Kovář a další. Ti nejúspěšnější se svojí popularitou dokáží hravě vyrovnat nejednomu herci a např. Ondry Mikula má na TikToku, i v Čechách velmi populární sociální síti, více než 11 milionů sledujících. Zatímco děti dokážou sledováním svých on-line hrdinů trávit až hodiny denně, v průzkumu University Palackého z roku 2018 celkem 85 % rodičů uvedlo, že žádné youtubery nesleduje.
Někteří novodobí on-line herci (a režiséři v jednom) přitom založili svůj úspěch na tvorbě videí, která bychom asi nechtěli, aby naše děti sledovaly. Např. dnes již podstatně méně aktivní Angry Dany ve svých příspěvcích vyhrožoval s nožem v ruce, že pobodá vybranou skupinu občanů Tanvaldu, v pražském metru okrádal nic netušící cestující pomocí falešného platebního terminálu nebo on-line nabízel drogy. Dobrý příklad dětem rozhodně nedával ani Petr Jelínek alias Pstruh103, první český youtuber, který byl za své hrubé urážky nepravomocně odsouzen.
Nežádoucí vliv však mohou mít na děti i na první pohled neškodní autoři, jako např. Tary. Ten točí videa o parkouru (druh městského sportu) či zdravém životním stylu. V jednom z videích se však řítí ve svém autě téměř 250 km rychlostí. O chování tohoto autora, který má na YouTube téměř 900 tisíc odběratelů vypovídá jeho odpověď jednomu klukovi, který se ho ptal, proč nabízí tak drahé oblečení (tzv. merch). Podle Taryho však neprodává drahé oblečení (pozn. v jeho e-shopu stojí např. tepláky 1 290 Kč), to jen malý zvědavec má málo peněz. Svůj merch, ať již se jedná o oblečení či náramky, nabízejí ke koupi i další influenceři a to mnohdy za cenu, která se hravě vyrovná nejznámějším módním značkám, na které se naopak mnozí zástupci mladé generaci začínají dívat trochu "skrz prsty". Zároveň je třeba dodat, že dle zkušeností i reakcí mnohých rodičů je nabízený merch ve většině případů kvalitní a nejedná se jen o levný potištěný textil.
O propagaci nevhodného životního stylu často v podobě nestřídmé konzultace alkoholu svědčí i poslední rozhodnutí Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, podle které mezi dětmi populární pořad Like House ohrožuje mravní vývoj dětí a mladistvých.Pro mnohé firmy dnes již sociální sítě jako Instagram či YouTube představují hlavní kanál pro propagaci svých výrobků a služeb. Nejsou výjimky, kdy si např. Nikola Čechová alias ShopaholicNicol oblékne halenku např. ze Zelando a druhý den ji má (s trochou nadsázky) polovina dívek ve třídě. Především na Instagramu se pak můžeme setkat s řadou fotek, na kterých nepřirozeně vynikají např. kosmetické výrobky nebo vybrané potraviny. Výjimkou bohužel nejsou ani posty propagující potravinové doplňky (např. na hubnutí), tabákové výrobky nebo alkohol. Přesto, že taková reklama je ze zákona zakázána, Andrea Verešová např. na svém instagramovém profilu tvrdila, že pokud existuje zdravé a dokonce léčivé pití, pak je to modrá tequilla. Další idoly našich děti propagují pochybné předměty, za které si neváhají říct stovky i tisíce korun. V minulosti se jednalo např. o magnety na lovení pokladů či přístroje na duchy. Ty ve svých videích propagovali např. i TvTwixx, které na YouTube sleduje téměř 800 tisíc uživatelů, většinou dětí.
Měnit však dokážou influenceři nejen chování, ale v některých případech i vzhled svých diváků. Plastický chirurg Zdeněk Pros v pořadu Rozstřel zmínil mezi kolegy rozšířený pojem „instagramová prsa“. „Ženy obdivují instagramové vzory a chtějí jim přizpůsobit obličej i postavu a my jim vysvětlujeme, že to tak úplně nejde.", řekl MUDr. Zdeněk Pros.
Na Instagramu však můžeme narazit i na mnohem nebezpečnější příspěvky, než jsou vyumělkované postavy. V roce 2019 na této sociální síti odhalili tajnou skupinu téměř pěti set norských dívek, které se vzájemně povzbuzovaly k sebepoškozování a sebevraždám. „Celou dobu jsem byla ovlivňována, abych se cítila hůř. Bylo to jako závody o to, kdo má nejhorší problémy, kdo je nejvíc nemocný. Ty nejvyhublejší z nás a ty, které se nejvíc sebepoškozovaly, měly ve skupině nejvyšší postavení,“ popsala jedna ze členek této skupiny.
Pokud Vám není lhostejné, koho Vaše děti na sociálních sítích sledují (a tráví čas), přinášíme Vám několik rad, jak jim lépe porozumět a najít společnou řeč.
- Založte si účet na TikToku či Instagramu a koukněte se alespoň na některé z příspěvků a videí, které sledují vaše děti. Uvidíte, že za chvíli sami poznáte, zda je daný youtuber či influencer pro děti vhodný nebo ne.
- Nebojte se s dětmi mluvit o tom, co se jim líbí a proč daná videa sledují. Sledovat někoho, jak hraje hry, vám přijde nepochopitelné do doby, kdy vám potomek řekne, že je to stejné jako táta sleduje fotbal v televizi (a také raději nejde na hřiště :o).
- Bavte se s dětmi o on-line reklamě i např. o tom, že mnoho příspěvků na Instagram vkládají jejich autoři proto, že dostanou daný výrobek zdarma či za jeho propagaci zaplaceno. A to přesto, že daný post není označen jako reklama. O tom, na čem influenceři nejvíce vydělávají se dozvíte např. v jednom z videí projektu Kraje pro bezpečnější internetu.
- Nabídněte dětem zajímavé možnosti, jak trávit čas off-line a vyplnit volné chvíle jinak než na mobilu. Např. výletem, hraním společenských her nebo je pusťte občas třeba k vaření.