1261
Máme radost, článek se vám líbí.
Už si ho přečetlo 1261 lidí, buďte další
24.09.2018

Portál občana – komunikace s úřady konečně online?

V neděli 8. července 2018 spatřil světlo světa zbrusu nový Portál občana. Jedná se o jakési virtuální jednotné kontaktní místo mezi českým občanem a státem. V současné době nabízí několik vybraných služeb, Ministerstvo vnitra jich uvádí 37, v budoucnu se však jeho funkcionality mají výrazně rozšířit. K čemu vám tento portál je a jak ho používat?

Co to je Portál občana

Portál občana na adrese https://obcan.portal.gov.cz/ zřídilo Ministerstvo vnitra pro lepší komunikaci mezi českými občany a státem. Inspirovalo se například v Estonsku, kde podobná služba existuje už mnoho let na portálu eesti.ee. Estonci mají k dispozici i mobilní aplikaci a mobilní elektronickou identitu. My si však na podobné věci budeme muset ještě počkat.

Jak se ke službám portálu dostanete

Abyste mohli služeb Portálu občana využívat, potřebujete buďto vlastní eIdentitu, nebo vlastní datovou schránku coby občan. Jak si ukážeme vzápětí, ideální je mít obojí. Jde přitom o služby, které můžete získat zcela zdarma na nejbližším městském úřadu. V případě datové schránky postačí libovolný CzechPOINT, tedy i nejbližší pošta. Bez eIdentity nebo datové schránky občana nelze Portál občana využívat, protože se k němu nebudete mít jak přihlásit. A proč byste vůbec měli tuto službu chtít?

Vyšší komfort při práci s datovými schránkami

Ihned po přihlášení k portálu vidíte doručené zprávy ve své datové schránce (pokud ji máte zřízenou a připojenou). Vidíte zde nejnovější doručené i odeslané zprávy. Obrovskou výhodou portálu je, že datových schránek si můžete připojit hned několik. To ocení zejména podnikatelé a statutární orgány firem. Další, ještě příjemnější zprávou je, že Portál občana nabízí bezplatnou archivaci datových zpráv až do velikosti 500 MB. Tato služba je přitom dostupná i v rámci samotného systému datových schránek, jen za nemalý pravidelný poplatek, a to pod názvem Datový trezor.

Elektronické služby

Ihned po přihlášení k portálu vidíte vedle přijatých datových zpráv z datové schránky také informaci o čísle svého občanského průkazu, cestovního pasu a brzy i řidičského průkazu.

Dále na titulní stránce najdete volbu „Moje služby“. Těch je prozatím pět a k jejich využívání potřebujete výlučně eIdentitu. Pouze datová schránka zde nestačí. A které služby to jsou?

• Česká správa sociálního zabezpečení – přístup k ePortálu ČSSZ, který je pro držitele datových schránek přístupný napřímo na https://eportal.cssz.cz.

• Elektronická podání pro finanční správu – portál, který je pro držitele datových schránek přístupný napřímo na https://adisepo.mfcr.cz.

• Elektronický recept – ke kterému se lze dostat výlučně s eIdentitou.

• Národní bod – klíč k elektronickým službám – přístup ke službám eIdentity.

• Národní kontaktní místo pro elektronické zdravotnictví – v současné době nefunkční, ale v budoucnu bude obsahovat přístup ke službám elektronického zdravotnictví.

Přístup k informacím, které o vás eviduje stát

Další zajímavé služby Portálu občana najdete pod záložkou „Údaje“. Zde získáte přehled všech důležitých údajů, včetně výpisu z registru osob (pro podnikatele) nebo výpisu všech registrů, kde o vás stát vede nějaké údaje (a je jich opravdu hodně). V budoucnu také přibude přístup ke zdravotní dokumentaci.

Elektronické výpisy

Poslední v současné době aktivní částí Portálu občana je sekce „Podání“. Zde najdete všechny služby, které mohli držitelé datových schránek už nějakou dobu využívat pod názvem CzechPOINT@home, a také něco málo navíc. V podstatě se ale jedná jen o bezplatný přístup k výpisům z důležitých registrů. K využívání těchto služeb však potřebujete mít zřízenou datovou schránku. A o které výpisy zde můžete zažádat?

Pro občany

• Výpis z registru obyvatel

• Výpis bodového hodnocení řidiče

• Výpis z insolvenčního rejstříku

• Výpis z rejstříku trestů

• Výpis o využití údajů z registru obyvatel – ten jste dříve dostávali jednou za rok do datové schránky nebo jste si ho mohli za poplatek kdykoliv vyžádat na CzechPOINTu. Teď máte přístup k němu kdykoliv, za kterékoliv období a zdarma.

Pro podnikatele

• Výpis z živnostenského rejstříku

• Výpis z veřejného rejstříku

• Výpis z rejstříku trestů právnických osob

• Výpis ze seznamu kvalifikovaných dodavatelů

• Veřejný výpis z registru osob

• Neveřejný výpis údajů podnikatelské fyzické osoby z registru osob (pro držitele datových schránek pro OSVČ)

• Výpis o využití údajů z registru osob – ten jste dříve dostávali jednou za rok do datové schránky nebo jste si ho mohli za poplatek kdykoliv vyžádat na CzechPOINTu. Teď máte přístup k němu kdykoliv, za kterékoliv období a zdarma.

Podání vůči státní správě

A konečně poslední aktuálně dostupnou službou v sekci „Podání“ je podání vůči státní správě. Zde prozatím najdete jen podání žádosti o informace dle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Stačí vyplnit, kterou informaci po kterém úřadu žádáte, a odeslat. Vaše kontaktní údaje už portál předvyplní automaticky.

V budoucnu Portál občana nabídne víc

Portál občana sám o sobě už dává tušit, že některé služby brzy přibudou. Hlavně tedy přístup k informaci o čísle vašeho řidičského průkazu nebo třeba přístup k elektronické zdravotní knížce. Ta však v tuto chvíli neexistuje, byť podobný systém kdysi nabízela VZP. Stát zjevně do budoucna počítá s jednotným systémem elektronických zdravotních knížek pro všechny občany, bez ohledu na jejich zdravotní pojišťovnu. Portál je připraven také na nové služby, které si na titulní stránce můžete jednoduše přidávat. S rostoucí popularitou portálu i s novými službami však bude pro občany čím dál důležitější a přínosnější mít k dispozici jak vlastní eIdentitu, tak i datovou schránku.


Přidat nový komentář

×

    Nemělo by vám uniknout

    10.07.2018

    Nejlepší aplikace na předpověď počasí

    Počasí je při letních výletech, sportech a radovánkách tématem číslo jedna. Zejména v době náhlých intenzivních bouřek i nenadálých teplotních zvratů. Přinášíme vám přehled těch nejzajímavějších…

    06.03.2018

    Historie kyberšikany II

    Příběhy kyberšikany jsou často hrozivé. Všechny přitom začínají relativně nevinně. Jak se vyhnout tomu, abyste náhodou jednoho dne v některém z těchto tragických příběhů sami neúčinkovali? Nejlepší…

    28.02.2018

    Historie kyberšikany I

    Kyberšikana neboli šikana s využitím kybernetických prostředků – internetu, e-mailu, instant messagingu, a zejména sociálních sítí – je fenomén současnosti. Každý třetí se stane alespoň jednou za…

    25.01.2018

    Co (ne)smíte na Facebooku

    Možná jste se už někdy setkali s někým, kdo na Facebooku dostal „ban“. Prostě mu Facebook zakázal využívat jeho služeb včetně Messengeru, obvykle na měsíc. Tato sociální síť má totiž svá pravidla, a…