1447
Máme radost, článek se vám líbí.
Už si ho přečetlo 1447 lidí, buďte další
17.10.2018

Nejčastější podvody na Facebooku

Na sociální síti Facebook je již většina Čechů, ne každý ale ví o všech rizicích, která ji provázejí. Naletět zde můžete na nespočet podvodů – v lepším případě vás čekají jen posměšky od přátel, v tom horším ale můžete přijít o peníze nebo své osobní údaje a data. Jaké jsou nejčastější podvody a jak se jim vyhnout?

Co od vás chtějí podvodníci

Od e-mailových podvodů se ty na Facebooku liší hned v několika aspektech. Ano, i tady narazíte na podvodníky, kteří vám chtějí zavirovat počítač nebo vám prodat neexistující zboží. Na Facebooku máte navíc finanční hodnotu i vy a vaše údaje, které jste o sobě Facebooku předali. Cenu má i vaše „fanouškovství“, komentáře a sdílení informací na vašem profilu. Pak samozřejmě existují i způsoby, jak infikovat a využít váš počítač či telefon, nebo z vás rovnou vylákat pořádnou sumu peněz.

Sdílejte a vyhrajte letenky, auto, iPhone, třeba i dům…

Jeden z nejstarších podvodů na Facebooku je i po více než deseti letech stále aktuální. Máme tím na mysli různé jednoduché soutěže o neuvěřitelné výhry, a to doslova. Určitě jste je již někdy zaznamenali. „Slavíme výročí, a tak pěti z vás dáme zbrusu nové Audi R8.“ „Máme tu zbytečných 150 iPadů, které vám chceme jen tak rozdat, napište, jakou chcete barvu.“ Dostat se zdarma ke zboží za desítky tisíc až miliony korun je přitom tak jednoduché – olajkujte příspěvek, sdílejte ho na své zdi a do komentáře napište barvu. V horším případě pak ještě pozvěte své přátele, aby se stali fanoušky stránky, nebo označte další známé v komentářích.

Nikdo ale žádné auto, tablet nebo deset nejnovějších iPhonů nedostane. Jediný, kdo něco získá, je správce podvodné stránky, jehož obsah lajkujete a sdílíte. V řadě zemí jsou totiž společnosti ochotné zaplatit za facebookovou stránku s desítkami tisíc fanoušků a aktivními uživateli celkem slušné peníze. Takovou stránku si pak rovnou koupí a změní dle svých potřeb nebo ji využijí k šíření vlastního obsahu, produktů a služeb. Nebo ještě hůře – rovnou vás přesměrují na podvodnou webovou stránku.

Než tedy takový příspěvek nasdílíte nebo pod ním označíte svých deset přátel, podívejte se, jaká stránka tento obsah sdílí. Pokud za takovým profilem nestojí skutečná známá společnost, ale jde o nově založený a neověřený účet, je více než pravděpodobné, že jde o podvod. Oficiální ověřený účet dané společnosti poznáte podle modrého kolečka s bílou fajfkou, které naleznete za názvem facebookové stránky.

Slavíme narozeniny, rozdáváme poukázky na nákupy zdarma!

Obdobný podvod se začal šířit také toto léto. Na první pohled stejná myšlenka se sdílením obsahu, ale s jiným cílem podvodníků. „Lidl / Tesco / kdokoliv jiný slaví xx. výročí, a tak všem rozdáváme poukaz na nákup v hodnotě 1 500 Kč.“ Určitě. Tyto firmy přece nemají nic jiného na práci než rozdávat 50 000 poukázek, které by je vyšly na 75 milionů korun.

Ti, co na podvod reagovali, však nejenže žádnou poukázku nedostali, ale stálo je to několik set korun. Podvodníci totiž chtěli uvést jejich telefonní číslo na mobil a následně využili klasického podvodu s SMS platbami. Pokud jste pak ještě falešnému Lidlu, Tescu atd. uvedli SMS kód, který jste obdrželi na mobilní telefon, bylo takříkajíc „vymalováno“. Platí jen jedno – nikdy nikomu neposílejte žádný kód, který obdržíte na mobil! Tento podvod lze opět rozeznat díky tomu, že jsou tyto výzvy sdíleny z jiné než neověřené facebookové stránky bez modrého odznaku.

Kupte si zboží za desetinu ceny, jenom dnes!

Další populární podvod pracuje s obyčejnou důvěřivostí lidí a můžete se s ním setkat i v e-mailech. Odkaz vás zavede na e-shop se zbožím známé značky. Časté bývají brýle Ray-Ban, Oakley apod. – zkrátka něco drahého značkového. A věřte nebo ne, zrovna dneska to můžete koupit za desetinu ceny. Stačí jen vložit do košíku a zaplatit platební kartou. Netřeba asi říkat, že vám za vaše i tak nemalé peníze nedorazí vůbec nic nebo v lepším případě levný a nekvalitní padělek.

Tohle prostě musíte vidět! aneb jak chytit virus

Pokud na facebookové zdi svého kamaráda narazíte na příspěvek, který je psaný trochu jiným jazykem, ideálně ve stylu „Tohle prostě musíte vidět!“ spolu s odkazem či skrytým odkazem vydávajícím se za video a vedoucím a ještě na úplně jiný web, ideálně se zahraniční doménou, vězte, že se jedná o podvod. Po kliknutí se stane, že podobný příspěvek budete nevědomky sdílet na své zdi, eventuálně se k tomu stanete fanouškem nějaké podvodné stránky, a v tom nejhorším případě si infikujete počítač či telefon virem. Kromě nápadně nestandardního popisku můžete podobné podvody identifikovat i podle toho, že tato „videa“ slibují polonahé ženy nebo šokující záběry.

Podvodné aplikace z vás vylákají osobní údaje

Velice častým nešvarem jsou nejrůznější „zábavné aplikace“, které vám „o vás řeknou“ během pár kliknutí de facto cokoliv. Je libo test osobnosti? Stačí ho podrobně vyplnit a odešlete své údaje firmě typu Cambridge Analytica, která pak prostřednictvím dat od vás bude ovlivňovat třeba volby. Stačí v testu jen kliknout a dozvíte se, „kým jste byli v minulém životě“. Vězte, že při odsouhlasení přístupu k vašim údajům z Facebooku, bez kterého byste aplikaci nemohli využít, jste jejímu provozovateli předali třeba i svůj seznam přátel, informace o tom, kde bydlíte, co jste studovali atd. Ty pak náležitě zpeněží. Buď na černém trhu s osobními údaji, nebo tím, že je třeba využije při podvodu s SMS platbami, až vytvoří falešnou kopii vašeho profilu a začne pod vaším profilem posílat zprávy přátelům z vašeho seznamu.

Sdílejte to, než to smažou! aneb fake news v nejčistší podobě

Zejména v posledních dvou letech bují na Facebooku ještě jeden typ podvodů. Sami sice na první pohled o nic nepřijdete, někdo jiný ale pořádně vydělá. Za každé jedno sdílení. A vydělá proto, že to, co budete sdílet, bude předmětem informační války vedené např. ze strany Ruska proti České republice. Řeč je teď o fake news. Často „šokujících“ zprávách z naprosto neznámých a nedůvěryhodných serverů, jejichž cílem je destabilizovat či rozdělit společnost a tím ekonomicky, politicky, či dokonce vojensky oslabit danou zemi, kde se fake news šíří. Jedná se o součást tzv. hybridní války.

Sociální sítě v čele s Facebookem jsou tak v dnešním světě skvělým pomocníkem v komunikaci, ale také snadným prostředkem, jak uškodit jednotlivcům nebo celé společnosti. Než na něco kliknete nebo nasdílíte příspěvek, pořádně si to promyslete.


Přidat nový komentář

×

    Nemělo by vám uniknout

    10.07.2018

    Nejlepší aplikace na předpověď počasí

    Počasí je při letních výletech, sportech a radovánkách tématem číslo jedna. Zejména v době náhlých intenzivních bouřek i nenadálých teplotních zvratů. Přinášíme vám přehled těch nejzajímavějších…

    06.03.2018

    Historie kyberšikany II

    Příběhy kyberšikany jsou často hrozivé. Všechny přitom začínají relativně nevinně. Jak se vyhnout tomu, abyste náhodou jednoho dne v některém z těchto tragických příběhů sami neúčinkovali? Nejlepší…

    28.02.2018

    Historie kyberšikany I

    Kyberšikana neboli šikana s využitím kybernetických prostředků – internetu, e-mailu, instant messagingu, a zejména sociálních sítí – je fenomén současnosti. Každý třetí se stane alespoň jednou za…

    25.01.2018

    Co (ne)smíte na Facebooku

    Možná jste se už někdy setkali s někým, kdo na Facebooku dostal „ban“. Prostě mu Facebook zakázal využívat jeho služeb včetně Messengeru, obvykle na měsíc. Tato sociální síť má totiž svá pravidla, a…