1407
Máme radost, článek se vám líbí.
Už si ho přečetlo 1407 lidí, buďte další
17.04.2018

Nejčastější podvodné reklamy na internetu

Možná se vám to už někdy stalo. Surfovali jste po internetu a pak jste kliknuli na nějakou reklamu, která vás zavedla na podivný web se spoustou vyskakovacích oken a žádostmi o stažení či instalaci kdečeho. Od nástupu reklamy do mobilních telefonů se situace ještě zkomplikovala. Podvodné reklamy v mobilních aplikacích totiž dokážou být mnohdy horší. Jak je ale rozpoznat a nenaletět jim?

Společný jmenovatel podvodných reklam

Všechny podvodné reklamy mají v zásadě jednoho společného jmenovatele. Chtějí na vás vydělat co nejvíce peněz. Následně se však liší v tom, jak toho dosáhnou. Některé reklamy vás zavedou na infikovaný web či rovnou nebezpečnou aplikaci, které mají za úkol vytáhnout z vašeho počítače co nejvíce vašich osobních údajů nebo vám zašifrovat disk a pak vás vydírat. Jiné reklamy z vás zase chtějí vylákat údaje k vaší platební kartě, či dokonce bankovnímu účtu, aby vám útočníci mohli rovnou ukrást peníze.

A pak tu jsou reklamy na podvodné „zázračné“ produkty, které vás chtějí okrást tím, že vás přesvědčí, ať si daný produkt nebo službu sami a dobrovolně koupíte. Zásadním problémem posledních let přitom začíná být fakt, že podvodné reklamy už dávno nejsou jen anglicky či nějakou lámanou češtinou. Podvodníci pokročili a dnes běžně narazíte na perfektně česky sepsané reklamy i celé stránky. Pojďme se tedy podívat na ty vůbec nejčastější podvody.

„Jste miliontým návštěvníkem… / Právě jste vyhrál!“

Tohle je snad nejstarší webová podvodná reklama. Navštívíte většinou nějaký ne zcela běžný web a co se nestane! Najednou tam bliká informace, že jste miliontým (či jiným jubilejním) návštěvníkem webu, který něco vyhrál. Po kliknutí na reklamu, jež s daným webem (či mobilní aplikací) samozřejmě nijak nesouvisí, se dostanete na jiné stránky, kde stačí zadat co nejvíce osobních údajů, aby vám mohla být „výhra“ předána. Někdy je nutné zaplatit i „drobný manipulační poplatek“. Svou výhru však samozřejmě nikdy neuvidíte.

„Který iPhone chcete?“

Obdobou výše uvedené reklamy je obvyklý facebookový podvod, že někdo rozdává iPhony, iPady, letenky a podobně. Stačí jen informaci sdílet, stát se fanouškem stránky (kterou pak někdo někomu prodá i s fanoušky) a do komentáře uvést barvu nebo destinaci. Sofistikovanější podvodníci vás pak ještě zavedou na svůj podvodný, často malwarem infikovaný web, kde z vás opět vylákají co nejvíce osobních údajů pod záminkou, aby věděli, kam vám mají váš iPhone či letenku poslat. Asi není potřeba říkat, že web, na nějž zavítáte, rozhodně nebude mít webovou adresu Apple.com, Emirates.com ani Lufthansa.com.

„Váš počítač / mobilní telefon je napaden virem!“

Poměrně moderní podvodnou reklamou jsou úzké reklamní proužky v mobilních aplikacích, které vás informují o tom, že váš mobil je napaden virem a že určitě přijdete o všechna data. Po kliknutí je vám nabídnut „zázračný antivirus“, jenž vás problému – a dost možná i všech vašich osobních dat, zpráv, kontaktů a fotografií – účinně zbaví. Uživatelé počítačů z přelomu století si však tenhle trik velmi dobře pamatují. Reklamy „diagnostikující“ váš zavirovaný počítač a následné instalace nebezpečných aplikací tu už totiž jednou byly.

„Pro další článek klikněte sem“

Velmi časté jsou reklamy připomínající ovládací prvky webu. Zejména u těch stránek, které člení články do více sekcí. Téměř vždy je najdete u tlačítek pro zobrazení další stránky a často jsou k nerozeznání od skutečných ovládacích prvků webu. Jejich účelem je zavést vás na web plný reklam a mnohdy i nějakého toho škodlivého kódu.

„Zázračně zhubněte / získejte zpět vlasy / vypracujte si svaly“

Reklamy na zázračné prostředky jsou relativně nové. Po kliknutí na jedinečný nejnovější výsledek vědeckého výzkumu, díky kterému do měsíce shodíte 30 kilogramů, budete mít na hlavě místo plešky afro nebo budete mít svaly větší než Schwarzenegger, vás čeká spousta videí a „recenzí“. „Zákazníci“ vám budou vyprávět, jak jsou spokojení a součástí hodnocení bude i nějaká rádoby facebooková diskuse o tom, kdo už si to koupil a jak je to skvělé. Vše je samozřejmě podvod. V lepším případě vám za drahé peníze přijde krabička něčeho zbytečného či přijdete o peníze, v tom nejhorším přijdete o údaje k platební kartě i o své osobní údaje.

Podvodné „inforeklamy“

Posledním typem podvodných reklam jsou ty na takzvané infoprodukty. Kurzy, jak vydělat milion dolarů ročně z pláže při práci tři hodiny týdně, jak zázračně vydělat miliardy na burze díky „chybě“, kterou někdo sdílí jen s „prvními dvaceti lidmi“, protože on už si vydělal dost… Tyto podvody mají vždy jedno společné – je zde omezený čas, omezené množství lidí a shodou okolností zbývá posledních pár minut, hodin, dnů či lidí, kteří „toho mohou být součástí“. Světe, div se, za půl roku to na té samé adrese bude vypadat stejně. Pokud ji tedy podvodník do té doby nezruší.

Stačí přitom jen věnovat svůj e-mail a dostanete první ochutnávku zdarma a „nemusíte vůbec nic platit“. E-mailem vám pak přijde sleva na „členství v klubu“ nebo speciální „kurz“, což je to poslední, co vás dělí od vašich milionů. U tohoto podvodu, který má často spoustu prvků podobných s těmi předchozími, jde obvykle o jediné – pouze vás obrat o peníze. Málokdy jde i o infekci počítače či prodej vašich osobních údajů. Weby se zázračnými recepty na to, jak obrat všechna online kasina, navíc ještě zinkasují provize od jejich provozovatelů za to, že jste si u všech zřídili účty. Je navíc otázka, kolik z těchto „kasin“ doopravdy nějaký hazard poskytuje a kolik z nich jsou jen další podvodné weby.

Jak se nenechat okrást

Představili jsme vám nejčastější podvodné reklamy, na které můžete narazit. Podvodníci jsou však vynalézaví. Nezbývá než jediné – ostražitost. Nikdy proto nedávejte své skutečné osobní údaje někomu, koho dobře neznáte, nevěřte všemu, co se na internetu píše, a dávejte dobrý pozor, co je reklama a co integrální součást navštíveného webu nebo mobilní aplikace.

Přidat nový komentář

×

    Nemělo by vám uniknout

    10.07.2018

    Nejlepší aplikace na předpověď počasí

    Počasí je při letních výletech, sportech a radovánkách tématem číslo jedna. Zejména v době náhlých intenzivních bouřek i nenadálých teplotních zvratů. Přinášíme vám přehled těch nejzajímavějších…

    06.03.2018

    Historie kyberšikany II

    Příběhy kyberšikany jsou často hrozivé. Všechny přitom začínají relativně nevinně. Jak se vyhnout tomu, abyste náhodou jednoho dne v některém z těchto tragických příběhů sami neúčinkovali? Nejlepší…

    28.02.2018

    Historie kyberšikany I

    Kyberšikana neboli šikana s využitím kybernetických prostředků – internetu, e-mailu, instant messagingu, a zejména sociálních sítí – je fenomén současnosti. Každý třetí se stane alespoň jednou za…

    25.01.2018

    Co (ne)smíte na Facebooku

    Možná jste se už někdy setkali s někým, kdo na Facebooku dostal „ban“. Prostě mu Facebook zakázal využívat jeho služeb včetně Messengeru, obvykle na měsíc. Tato sociální síť má totiž svá pravidla, a…