1067
Máme radost, článek se vám líbí.
Už si ho přečetlo 1067 lidí, buďte další
24.10.2016

Kdo jsou vaše děti?

Každá generace si za posledních 50 let vysloužila od společenských vědců škatulku označenou písmeny z konce abecedy. Po generacích X a Y je tu generace Z. Mladí lidé, kteří vyrostli na internetu. Od malička jsou jím obklopeni a propojeni prostřednictvím sociálních sítí. Největší rozdíl mezi touto generací a těmi předchozími je, že generace Z je první, která si nepamatuje dobu, kdy existovaly jen pevné linky a zpoždění se nedalo vyřešit posláním SMS nebo zprávy přes messenger.

Generace X označuje lidi narozené v 60. a 70. letech, kteří si na příchod mobilních telefonů a on-line komunikačních prostředků museli zvykat v pokročilé dospělosti.

Generace Y se narodila mezi rokem 1980 a přelomem tisíciletí, zažila dobu pevných telefonních linek a zároveň ji už v mládí zastihly počátky doby internetu.

Generace Z je první ze všech, která prakticky nezažila dobu „starých“ komunikačních prostředků a život bez internetu si nedokáže představit.

Život generace Z charakterizuje rychlost a široké možnosti komunikace. Je on-line 24 hodin denně, propojená pomocí sociálních sítí, jimž vládnou ty, které využívají vizualitu a informační stručnost. Vedle Facebooku a Instagramu je neustále připojená na Snapchat, síť komunikující prostřednictvím fotek a krátkých vzkazů.

Taková společnost má velmi pestrou strukturu. Od ostatních ji odlišuje mimo jiné taky míra její závislosti na internetu a nových médiích. Oboje je velkou výzvou pro zaměstnavatele. Generace Z totiž dospívá do věku, kdy začne vstupovat na pracovní trh, instituce a firmy by se na to měly připravit. Dnes na sebe v pracovním prostředí narážejí hned 3 generace s různými žebříčky hodnot a různými očekáváními

- Generace X označovaná jako Husákovy musela reagovat na změny rychle se měnícího světa. Hodnotou pro ni byla nezávislost a hlavním tématem pak hledání sebe sama. I na jejím formování se podepsaly desítky uměleckých hnutí a subkultur. Stejně jako jejich rodiče budují lidé z generace X kariéru, ale jako první začínají zpochybňovat dosavadní přístupy k práci nebo politice a chtějí víc pravomocí a svobody.

- Za průlomovou generaci se v tomto ohledu označuje generace Y, dnešní třicátníci, kteří už definitivně odmítli dělat věci stejně jako jejich rodiče, třeba žít s vidinou celoživotní kariéry. Chtějí pracovat na místě, které je v souladu s jejich přesvědčením a hodnotami, jinak pro ně pracovní pozice často ztrácí smysl.

- Generaci Z vystihuje, a to nejen v rámci pracovního kolektivu, potřeba svobody a nezávislosti. Její zástupci a zástupkyně bývají velmi silné individuality a představa setrvat celý život na jednom pracovním místě je pro ně nepřípustná. Jsou velmi technicky zdatní, často jim ale chybí sociální inteligence – i z toho důvodu, že prakticky vyrostli před počítačem a víc než na osobní kontakt jsou zvyklí na ten virtuální.

Je velká výzva pro zástupce všech zmiňovaných skupin, aby zvládli společně pracovat a komunikovat.


Přidat nový komentář

×

    Nemělo by vám uniknout

    10.07.2018

    Nejlepší aplikace na předpověď počasí

    Počasí je při letních výletech, sportech a radovánkách tématem číslo jedna. Zejména v době náhlých intenzivních bouřek i nenadálých teplotních zvratů. Přinášíme vám přehled těch nejzajímavějších…

    06.03.2018

    Historie kyberšikany II

    Příběhy kyberšikany jsou často hrozivé. Všechny přitom začínají relativně nevinně. Jak se vyhnout tomu, abyste náhodou jednoho dne v některém z těchto tragických příběhů sami neúčinkovali? Nejlepší…

    28.02.2018

    Historie kyberšikany I

    Kyberšikana neboli šikana s využitím kybernetických prostředků – internetu, e-mailu, instant messagingu, a zejména sociálních sítí – je fenomén současnosti. Každý třetí se stane alespoň jednou za…

    25.01.2018

    Co (ne)smíte na Facebooku

    Možná jste se už někdy setkali s někým, kdo na Facebooku dostal „ban“. Prostě mu Facebook zakázal využívat jeho služeb včetně Messengeru, obvykle na měsíc. Tato sociální síť má totiž svá pravidla, a…